Op de St. Maartenschool werken we met de LACCS-methodiek. LACCS staat voor Lichamelijk welzijn, Alertheid, Contact, Communicatie en Stimulerende tijdsbesteding. Wat bij ons bijzonder is: we doen dit niet alleen als school, maar ook in nauwe samenwerking met de revalidatiekant van de Sint Maartenskliniek.
Samen zorgen we voor scholing, begeleiding en de implementatie van LACCS. Deze samenwerking ziet u terug in de manier waarop wij de methodiek inzetten, zowel in de klas als daarbuiten.
Binnen LACCS stimuleren we eigenaarschap door leerlingen met een ernstige meervoudige beperking (emb) keuzes te laten maken, passend bij hun mogelijkheden. Dat kan via communicatie, spel of zintuiglijke ervaringen. Vanaf schooljaar 2025-2026 ondersteunt een emb-coördinator het team bij de verdere implementatie. Scholing, coaching en samenwerking met verschillende professionals helpen leraren eigenaarschap te herkennen en te versterken. Daarbij gebruiken we de LACCS-bril als leidraad.
Ouders zijn hierin onmisbaar. Tijdens het Goed Leven-gesprek brengen we samen de vijf LACCS-gebieden in kaart. Op basis daarvan maken we een handelingsplan met doelen die aansluiten bij de leerling. Zo zorgen we samen dat ieder kind invloed ervaart en zich veilig kan ontwikkelen.
LACCS helpt ons om steeds inclusiever onderwijs te bieden. We kijken naar wat leerlingen kunnen en willen, zodat zij zich gezien en gewaardeerd voelen. Een inclusieve omgeving betekent voor ons: fysieke toegankelijkheid, passende communicatie en een open houding.
Leerlingen doen mee op hun eigen manier, niet alleen in de klas maar ook daarbuiten. We werken groepsdoorbroken en halen de wereld actief naar binnen. Denk aan samen koken, klussen of uitstapjes naar de bakker, supermarkt of boerderij. Zo sluiten we aan bij de belevingswereld van onze leerlingen.
Bij emb-leerlingen zijn toetsresultaten vaak niet toepasbaar. Daarom volgen we de ontwikkeling via een duidelijke gesprekkencyclus. We starten met het Goed Leven-gesprek om de vijf LACCS-gebieden in kaart te brengen. Daarna voeren we een ontwikkelfasegesprek: waar staat de leerling en wat heeft hij nodig?
Deze gesprekken vormen de basis voor het handelingsplan met doelen die haalbaar en betekenisvol zijn. Zo volgen we stap voor stap de ontwikkeling van leerlingen en begeleiden we hen naar een passende uitstroombestemming.
De LACCS-methodiek sluit naadloos aan bij de missie van de St. Maartenschool: het best passend toeleiden naar de best passende plek. Door eigenaarschap, inclusie en kwaliteit centraal te stellen, ondersteunen we iedere leerling in zijn unieke ontwikkeling en toekomst.