Op de St. Maartenschool vinden we het belangrijk dat kinderen in aanraking komen met kunst en cultuur. Cultuuronderwijs helpt hen om zich breed te ontwikkelen, nieuwsgierig te zijn en op hun eigen manier uiting te geven aan wat ze voelen en denken.
Onze cultuurcoördinator zorgt ervoor dat álle leerlingen onderwijs krijgen in beeldende vorming, muziek, dans, poëzie en cultureel erfgoed. In het cultuurbeleidsplan, dat we vanuit de ICC-cursus (interne cultuurcoördinator) hebben opgesteld, staat dit centraal. We kijken goed naar wat past bij onze doelgroep en stemmen ons aanbod daarop af.
We werken hiervoor samen met culturele instellingen uit de regio. De groepsleiding kiest activiteiten die aansluiten bij de interesses en mogelijkheden van de kinderen in de groep. Zo maken we cultuuronderwijs betekenisvol én haalbaar.
Onze leerlingen doen op veel manieren ervaring op met kunst en cultuur.
Zo gaan de oudere leerlingen van leerroute 4, 5 en 6 naar het filmfestival Go Short in LUX. Jongere kinderen beleven een voorstelling van muziektheater Troef. Binnen de school zingen en maken we muziek tijdens lessen, vieringen en bij de jaarlijkse musical.
Elk jaar organiseren we in maart onze kunstmaand. Dan werken we schoolbreed aan een thema. In 2025 was dat ‘Alles is kunst’. Kinderen onderzochten hoe je met alledaagse materialen – zoals zwerfafval – ook kunst kunt maken. Twee kunstenaars uit de regio gaven workshops in de groepen. We sloten de maand af met een tentoonstelling in de aula, waar ouders en belangstellenden van harte welkom waren.
Een bijzonder moment was de workshop van kunstenaar Michel, waarin leerlingen 'paradijsvogels' maakten. Michel had een basisvorm voorbereid, die de kinderen vervolgens zelf mochten inkleuren en versieren. Door deze opzet voelde iedere leerling zich een echte kunstenaar – ongeacht het niveau. De trots en het plezier spatten ervan af.
Dat is wat cultuur kan doen: verbinden, verrijken en het zelfvertrouwen vergroten.